Grattis Arrival!!

Idag fyller ABBA:s superpop-album Arrival 30 år! Den 11 oktober 1976 kom albumet ut och sålde i över 750.000 exemplar bara i Sverige. Jag var nyss fyllda ett år och fattade ingenting då. Något år senare skulle jag sitta i sulkyn och sjunga ABBA-låtar för glatta livet har släktingar berättat för mig som vuxen. Det var Dancing Queen, When I Kissed The Teacher, Money, Money, Money och andra favoriter som jag diggade som litet ABBA-fan. Jag tror inte att engelskan var den allra bästa och vi ska inte tala om sångrösten, men melodierna satt som ett par sköna mockasiner redan då!

Albumet är en stor, färgsprakande explosion av melodier, harmonier, drama och skönsång. Idag kan jag inte få nog av coola That's Me, sorgliga Knowing Me, Knowing You eller supercharmiga When I Kissed The Teacher. Dancing Queen är störst och My Love, My Life är så mild att den smeker mig som en sommarvind. Låtarna lever sina egna liv och har dykt upp de senaste trettio åren av mitt liv.

65370-36Åh! Det klassiska fotot från Dancing Queen-singeln med de vita hattarna! Jag fyndade en megaposter av just det fotot för femton år sedan och satte upp det direkt på tonårsväggen. Det var ju trots allt min första ABBA-poster.

















Nu, 30 år senare, sitter jag framför TV:n. Jag är vuxen nu men blir ändå som ett barn igen när jag tittar på bonus-DVD:n till Arrival. Gamla klipp från höjdaråret 1976 fångar mig i trance. ABBA är på promotionturné i England och åker helikopter. ABBA sjunger den bortklippta versen i Dancing Queen i studion. ABBA är plötsligt tecknade och åker flygplan och sjunger om Hawaii. De visar upp sig och sjunger live på scen i sina snygga, vita overaller och vi ska inte tala om videon till When I Kissed The Teacher, vilken fröjd för ögat den är..

Jag kan fortsätta men DVD:n tar tyvärr slut efter en dryg en och en halv timme. Fanns det inte mer? Jag frågar mig själv, precis som ett barn när glassen har tagit slut. Nej, nu är det slut men den totala glädjen finns kvar. Leendet på läpparna lämnar mig inte i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback