Årets album - Grupp

Dags att fortsätta utnämna årets album. Nu gäller det vanlig pop och rock i pluralform!

ÅRETS ALBUM GRUPP

image65

1. NEON BIBLE - Arcade Fire

Kanadas finaste band Arcade Fire släppte sitt andra album Neon Bible under våren. Neon Bilbe är så bra som ett album av en indiegrupp kunde bli 2007. Låtarna spänner mellan olika genrer, stämningar och tempon. Albumet innehåller både ballader, depprock, country och symfoniska, ljudmässigt storslagna låtar med manlig och kvinnlig sång vilket i sig är strålande. Arcade Fire använder sig av körer på flera spår som jag också är mycket svag för. Jag älskar singeln No Cars Go som är pompös och tar plats. Men jag tycker även att (Antichrist Television Blues) är strålande där låten och sången låter som klassisk Bruce Springsteen. Det tar på krafterna att lyssna på Neon Bible men det ska bra album också göra.

Bästa låtar: No Cars Go, Intervention, (Antichrist Television Blues)



2. FEAR & LOVE - Weeping Willows
Fear & Love var mitt personliga soundtrack i början av 2007. Weeping Willows släppte på alla hjärtans dag ett vemodigt och romantiskt album fullt med vackra melodier som kändes tröstande och upplyftande på samma gång. Första singeln The Burden kramar om mig varje gång jag lyssnar på den. Magnus Carlson är en av Sveriges allra bästa sångare och det bevisar han med sina känslofulla insatser i alla låtarna på Fear & Love.
Bästa låtar: The Burden, You'll Never Know (How Good You Really Are), Peace & Love



3. TIME ON EARTH - Crowded House
På tredje plats hittar vi Crowded House med sitt album Time On Earth. Gruppen har släppt skivor i jämn takt sedan 80-talet men jag har aldrig varit särskilt intresserad. Time On Earth är ett rakt, ärligt album. Sångaren Neil Finn sjunger om vardagen i låtar som Pour Le Monde och Transit Lounge och jag lyssnar på varje ord. Crowded House påminner ofta om min favoritgrupp Saint Etienne när de lyckas beskriva människor och händelser i gediget snickrade poplåtar som fastnar kvar och växer.
Bästa låtar: Pour Le Monde, You Are The One To Make Me Cry, Transit Lounge



Hedersomnämnande:
Shout Out Louds
- flera bra låtar på Our Ill Wills, främst singlarna Impossible och Tonight I Have To Leave It.
Laakso - Italy vs Helsinki, duetten med Peter Jöback, var överraskande och fantastisk.
Arctic Monkeys - förra årets debutanter släppte en ny skiva och den var rätt bra också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback