Sommarvärme och sköna rytmer

Hela Sverige har fått fnatt de senaste dagarna, våren är här! Det är plötsligt över 20 grader och alla går omkring i shorts och sandaler. Maj månad har verkligen börjat bra väderleksmässigt sett i alla fall. Madonna har fortsatt repa låtar inför turnén och fler nyheter har läckt ut om konserten i sommar. Jag tänkte skriva kort om några nummer som jag hoppas mycket på:

La Isla Bonita kommer Madonna att göra i en gitarrbaserad tribalversion (?). Vad har hon nu hittat på? Tribal känns så.. nittiotal. Vart tog de svängiga latinska rytmerna vägen? Hon gör ett smart drag i att ta en av hennes största hits och stuva om totalt. Då kommer publiken kunna känna igen melodin (förhoppningsvis) och ändå kunna uppskatta numret. Hon har gjort två fantastiskt bra shownummer enligt mig av La Isla Bonita under både The Girlie Show och Drowned World Tour. Frågan är om tribalversionen kommer gå hem.  Publiken är väl så uppe i extas under konserten att de - och jag - tar emot allt Madonna gör på scen med öppna armar.

65370-11Hon kommer också göra en akustisk version av en personlig favorit från Music-skivan: Paradise (Not For Me). Det är jag mycket glad för! Låten har en speciell melankolisk stämning, med en nästan nostalgisk, tillbakablickande text. Trots att Confessions Tour utropas som en enda discokväll kommer Madonna alltså lugna ner tempot och göra några lugna låtar innan (disco)helvetet brakar löst igen. Hon har mycket bra fysik och flås men inte ens Madonna lyckas dansa sig genom en hel konsert. Inte vi i publiken heller gissar jag. Paradise är ett mycket bra val. Jag kommer ihåg hur jag njöt i Paris när låten dök upp under Drowned World-konserten. Videon som då visades till låten där Madonna i svart geishafrisyr är blåslagen i ansiktet minns jag också starkt. Det var en höjdpunkt då och kommer säkert vara det i år också. Hoppas hon inte har ratat Drowned World bara utan gör båda två låtarna efter varandra.



Discoshowen kommer också kryddas av en del härliga gamla discorökare ihopmixade med Madonnas egna låtar. Hon ska enligt rykten sjunga Donna Summers I Feel Love till hennes egen Future Lovers. Här känns inte Madonna helt nyskapande. Kylie gjorde likadant under sin Fever-turné där hon gjorde I Feel Love mixad med hennes egen Light Years. Nu diggar Madonna Kylie och tvärtom så Kylie kanske tycker det är ok för denna gången. Sedan kommer även Disco Inferno dyka upp ihop med Music, det låter lite roligare.

Det är något av vad vi kan vänta oss. Premiären kommer alltmer nära. Snart kan alla fans springa ut och köpa dokumentären I'm Going To Tell You A Secret på DVD och medföljande CD. Då kan vi återuppleva förra turnén. Mer om den DVD:n och CD:n - som innehåller en del roliga låtar - om en dryg månad! Den släpps i mitten av juni. Då ska vi ha fått tag på våra biljetter. (foto: beautifulmadonna.com)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback