Borderlinebeteenden

Det är några månader kvar tills Madonnas världsturné startar. Just nu ryktas det om namn på turnén, olika teman (discotema!) och vilka låtar hon kommer spela. En av hennes allra äldsta låtar verkar Madonna fundera över: Borderline.

Jag minns inte när jag hörde låten första gången. Låten släpptes som singel 1983 och då lyssnade jag mest på Carola och ABBA. Madonna hade inte riktigt nått Sverige på allvar - allra minst min nya Walkman. Jag fick hennes första album flera år senare i julklapp och hade då redan sett videon på MTV: Madonna i neongröna pumps hänger i downtown N.Y. med sitt coola streetgäng. Mycket Adidas och sommarsol.

Over the borderlineMelodin är sockersöt och sorglig på samma gång. Madonna sjunger om kärleken till killen som får henne att bli helt tokig: "pushing my love over the borderline". Nu skulle ju inte Madonna bli riktigt galen förrän ett år senare då hon juckade sig genom Like A Virgin i bröllopsklänning på MTV-galan. Men det är en helt annan historia. Det här handlar snarare om vad som kanske utlöste hennes beteende? Temat i Borderline är ändå talande för en stor del av Madonnas person och karriär. Är det inte brinnande kors eller Bush-kritik är det tåsugande och Hanky Panky. Någonstans sådde hon fröet till sin långa och bredbenta karriär. Hon förklädde sin varudeklaration till en någorlunda ordinär kärlekshistoria och spelade in Borderline.

I sommar hoppas jag att hon kommer ta tillfället i akt och göra en avskalad, tung version av Borderline. Den säger mer om vem Madonna är än diverse discosamplingar och rullskridsor. Hon måste vara sjukt galen. (foto: madonna.cz/obsah.php)

Kommentarer
Postat av: 80-tals älskaren

Hennes äldsta låt är Everybody från 1982! Borderline kom senare -.-

2007-02-15 @ 18:48:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback