The return of the super 80’s

Confessions On A Dance Floor vs. Fundamental – Del 1

MPSB










Nu har Madonnas och Pet Shop Boys senaste skivor funnits ute ett tag. Båda 80-talsartisterna har kommit med dans/pop/synth-album, fått bra kritik för deras senaste alster och är gamla personliga favoriter. Nu tänkte jag göra ett klassiskt battle där varje låt på resp. album får möta varandra. Vi kommer sedan att få se vilket album som står sig bäst vid noggrann jämförelse. Här kommer del 1!


1. Hung Up vs. Psychological

Madonnas största hit på mången dag med klockrena Gimme! Gimme! Gimme!-samplingen står sig fortfarande rätt bra över ett halvår senare. Öppningsspåret på PSB:s skiva är mer nedtonat – nästan kyligt - och har lite svårt att greppa tag om mig.

Även om jag har hört Hung Up snart tusentals gånger är den ändå bättre än halvtrista Psychological: 4-3


2. Get Together vs. The Sodom And Gomorrah Show
Nya Madonnasingeln är en av höjdarna på skivan, en härligt intensiv danslåt med bra synthig produktion och klockren refräng. Pet Shop Boys snabbar upp tempot och får till en låt i deras klassiska popform, även här bra produktion, text och fin refräng.

Det blir nästan oavgjort när Madonna vinner knappt då två topplåtar från varje platta möts: 5-4


3. Sorry vs. I Made My Excuses And Left
Andra singeln från Confessions On A Dance Floor är redan en klassiker och en av Madonnas bästa danslåtar med skön basgång och stark melodi. Killarna levererar en stillsamt och vackert arrangerad ballad som jag inte kan bestämma mig för om jag tycker jättemycket om eller om den är småtrist.

Madonna får till en ny superlåt och vinner knappt: 5-4


4. Future Lovers vs. Minimal
En låt som varken känns nyskapande eller speciellt catchy utan bara flyter på, originalet (I Feel Love) eller Kylies Light Years är mycket roligare. Åh vad jag gillar Minimal: skön melankolisk synthpop, New Order-gitarrer och vilka stråkar! 

Retrodiscolåten blir slagen rejält av Neil och Chris briljanta poplåt: 3-5


Efter första omgången är det jämnt mellan Confessions On A Dance Floor som har 17 poäng och Fundamental med 16 poäng totalt. Vi får se hur det gå nästa gång när spår 5-8 på albumen ska battla. Kommer killarna gå förbi eller drar Madonna ifrån? Stay tuned for part two as they say!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback