Sex, anyone?

Låten börjar med ett tidstypiskt knaster från en vinylplatta. Sedan kommer den tunga, nästan hypnotiska basgången in. Trummaskinen läggs på och sedan gitarrerna. Det är självklart introt på Erotica som jag pratar om. Första singeln från skivan med samma namn var en stor hit för drygt 13 år sedan. Låten ryktas vara med på Madonnas turné i sommar.

Jag var tonåring när Erotica kom och bodde fortfarande hemma. Jag minns att jag inte fick något grepp om låten när jag hörde den i början. Jag hade svårt att hålla jämna steg med Madonnas kärriär och varje ny singel var en överraskning. This Used To Be My Playground hade varit en favorit samma sommar. En sentimental ballad som jag fortfarande tycker mycket om. Men vad nu? Rader som: "I'll give you love, I hit you like a truck" och allt stönande ovanpå det! Nu fick jag sänka stereon igen när jag lyssnade på låten, precis som när jag vågade spela Justify My Love. Suck.

eroticaJag fick sedan albumet i födelsedagspresent. Pappa hade köpt skivan med det tåsugande fodralet på resa i Danmark. Jag undrade alltid vad expediten tyckte när pappa köpte den. Min pappa var ju ingen snuskgubbe! Albumet lyssnade jag ofta på, det svänger på sina ställen lika mycket som Confessions On A Dance Floor. Erotica-plattan är dock en mörkare historia än det senaste albumet. Flera av låtarna började jag tycka om och även titelspåret blev en favorit till sist. Erotica är framför allt en skön danslåt, lite väl knasig text kanske, som jag hoppas mycket på att få dansa till i sommar.

Det var längesedan Madonna sjöng Erotica eller systerlåten Justify My Love  live. Turnén hette då The Girlie Show och Madonnas karriär hade nått en lägstanivå, mycket på grund av Sex-boken och Erotica-plattan. Hon fick ta mycket stryk under ett par år och frågorna kring Sex-eran kommer ofta upp på hennes intervjuer. När hon nu har medvind igen vågar hon antagligen sjunga Erotica utan att behöva tänka på allt sex-snack. Nu är Madonna en lady med make och två väluppfostrade barn. Hon är ingen bad girl som dejtar Dennis Rodman och liftar naken. Det ryktas dessutom att hon ska sjunga Like A Virgin i sommar. Vi får se hur det kommer att gå. Jag tror att Madonna kommer att lyckas få till lite medelåldersstön som bara hon kan. (foto: madonna.cz)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback