Årets album - Kvinnlig

Det har gått en vecka på det nya året och 2007 har blivit 2008. Jag har en kategori kvar att presentera av min sammanställning och det är bästa kvinnliga album som dessutom är 2007 års bästa album!

ÅRETS ALBUM - KVINNLIG

image69

1. OUT OF THE WOODS - Tracey Thorn

Jag är medlem på last.fm sedan ett och ett halvt år tillbaka. När jag med hjälp av last.fm:s listor kan ta fram vilket album jag lyssnade mest på under 2007 var det Out Of The Woods. Everything But The Girls frontkvinna Tracey Thorn släppte ett fantastiskt soloalbum som jag självklart hade med mig på varje resa jag tog. Låtarna på Out Of The Woods är snyggt framförda och produktionen full av nyanser och klanger. Tracey framför texterna på ett så känsligt sätt att det blir väldigt privat att lyssna på låtarna. Det blir bara Traceys historier och jag. Albumet innehåller flera vackra ballader som A-Z, Nowhere Near, By Picadilly Station I Sat Down And Wept och Hands Up To The Ceiling. De är fulla av brittiskt vemod men andas ändå en form av ljus. Jag tycker om balladerna lika mycket som de snabbare, mer syntiga poplåtarna som singlarna It's All True och Raise The Roof där svänger det och låter helt rätt. Raise The Roof har dessutom en smärtsamt ärlig text som når rätt in i mig. Grand Canyon och Get Around To It ger i sin tur båda stundtals en helt hypnotiserande känsla att lyssna på. Det sägs att Neil Tennant var den som övertalade Tracey att släppa ett soloalbum. Vilken hjälte han är och vilket lysande album Out Of The Woods är!

Bästa låtar: Raise The Roof, By Picadilly Station I Sat Down And Wept, It's All True




2. THE REMAINDER - Feist

The Remainder är en närmast en organisk platta från kanadensiska Leslie Feist. Folkrock och jazz blandas ihop med Leslies ljusa röst. Jag tänker på Stina Nordenstams jazzalbum när jag lyssnar på balladerna som dominerar på The Remainder. Det låter skandinaviskt och amerikanskt på samma gång. Mina favoriter på albumet är samtliga lugna, avskalade låtar där jag ser Leslie stå och sjunga och spela med en mindre jazzkvartett på någon nattklubb i New York eller varför inte Stockholm. Hon lyckas att finna balansen i övriga sånger på The Remainder som är mer åt folkrock-genren där blås och körer lyfter hela 1234.

Bästa låtar: The Limit To Your Love, How My Heart Behaves, The Water




3. EN SAGA OM EN STEN - Karin Ström

Iskallt och hett på samma gång, så låter Karin Ströms debutalbum En Saga Om En Sten. Karins röst är ofta ett instrument som svävar högt uppe i ljudbilden och slår emot de tunga beatsen och syntljuden. Lo-Fi-Fnk gjorde en bra remix av Psykos vilket satte Karins låt i snabbare danstakt med gott resultat. Låtarna på En Saga Om En Sten är något ojämna i kvalitet men topparna är riktigt bra. Det är framför allt ett svenskt album som sticker ut bland mängden. Lyssna och njut av Klaustrofobi vars sista minut är just så som Kent önskar att det lät 2007.

Bästa låtar: Betydelsen Av Rum, Psykos, Klaustrofobi



Hedersomnämnande:

Regina Spektor - albumet kom 2006 men först i år slog hon stort och jag har lyssnat på Begin To Hope många, många gånger. Samson blev mycket älskad hos mig under 2007.

Säkert! - Grammisfavoritens låtar är som brev eller korta noveller med allt vad det innebär i favoriter som Sanningsdan och Det kommer bara leda till något ont.
Amy Winehouse - Rehab och Back To Black gillade jag med britternas nya indiedrottning .


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback