På tal om Melodifestivalen...

Varför har svenska folket så traditionell och tråkig smak? Varför måste alla bra poplåtar alltid röstas bort i Melodifestivalen? Om jag kunde hade jag sett till att ändra på Melodifestivalens röstningsupplägg för att få fram de klockrena låtarna till finalen direkt. Jag är för att låta en jury bestämma minst hälften av vilka låtar som ska till finalen varje år. Svenska folket ser ju till att tokrösta fram stentrista låtar med Magnus Bäcklund, Nanne och Sanna Nielsen som varje år stoppar guldkornen från att få den plats de förtjänar.

I år är det främst två poplåtar jag tänker på som förtjänar en finalplats eller varför inte en seger:
Live Forever med Magnus Carlsson och The Arrival med The Attic feat. Therese. Två starka låtar med bra sång, sound och melodier som sticker ut i den tjocka schlagerdimman full av sambaflörtar och stela svennelåtar. Moderna och positiva låtar stöpta i klassisk poptradition verkar inte fungera på TV-tittarna.

Är det för svårt att se kvalitéerna i en låt som känns annorlunda? Familjen Andersson och resten av svenska folket vill somna tryggt efter festivalen och veta att de har minsann röstat fram en hederlig låt med en riktigt härlig artist som heter Tommy eller Måns. Hur skulle det kännas om de hade röstat på något udda. Vad skulle grannarna i radhusområdet säga då?

- Vet du att Carina och Jörgen röstade på den där konstiga danslåten i lördags? Vad tänkte de med egentligen? Nej jag gick ut och satte på kaffet direkt när de där konstiga killarna och hon i boan dök upp på scen. Mats bytte till och med kanal. Det där var väl ingen riktig schlager?!

Jag ryser när jag tänker på hur det låter runt om i landet på lördagkvällarna under denna tiden på året.

Nu är trots allt inte hoppet ute för mina favoriter. Magnus låt är redan en hit med topp tio-placering på Tracks. Therese & co. hamnade just utanför listan denna veckan men jag hoppas att de lyckas ta sig in nästa lördag. Hade vår stela Melodifestival istället hetat Song For Europe och ägt rum i Storbritannien hade säkert Therese och Magnus slagits om vinsten. Hela schlagerengland hade lyft fram The Arrival till en förkrossande seger och i Eurovisionsfestivalen hade Storbritannien fått sin bästa placering sedan Katrinas och hennes gamla vågors seger för tio år sedan. Therese har dessutom ett nytt skivkontrakt i England och släpper första singeln där senare i vår.
 65370-43








Vinnare i Storbritannien?

Jag kommer se tillbaka på 2007 års Melodifestival och minnas hur lycklig jag blev av refrängen i The Arrival och falsettsången i Live Forever. De två låtarna förpassas till de övriga poplåtarna från festivalen som aldrig fick den finalplats de förtjänade: We're Unbreakable - Anna Sahlene, Stop! Look! Listen! - Da Buzz, He Is Always On My Mind - Maarja, Bulletproof Heart - Autolove, Trendy Discoteque - Pay TV, Om Natten - Jessica Folcker, Kalla Nätter - Jessica Andersson, This Woman - Anna Sahlene, Under Your Spell - Evan och många fler.
R.I.P.