Årets album - Manlig

Det är två kategorier kvar av min sammanställning över mitt musikår 2007.
Dags för männen att bekänna färg!

ÅRETS ALBUM MANLIG

image66

1. NIGHT FALLS OVER KORTEDALA - Jens Lekman

Jag tänker tillbaka på 2007 och kommer ihåg när jag hörde Sipping On The Sweet Nectar första gången. Världen stannade upp och de ljuvliga toner som radion skickade ut gjorde mig varm i hela kroppen. Varje gång jag lyssnar på Jens Lekmans låt har den samma effekt på mig. Sipping On The Sweet Nectar är årets svenska låt enligt min mening. Allt är vackert och vemodigt i Jens värld och på hans album Night Falls Over Kortedala. Han sjunger och berättar sina historier med total inlevelse med hjälp av fina körararrangemang. Texterna handlar om en vardag med olika problem och han har komponerat fantastiska låtar som svänger och berör. I en perfekt produktion ljuder smärtsamma stråkar tillsammans med horn och trummor. Pop blandas friskt med soul, filmmusik och disco vilket jag gillar mycket. Night Falls Over Kortedala är årets bästa manliga album där alla låtarna framförs känslosamt och intelligent.

Bästa låtar: Sipping On The Sweet Nectar, Friday Night At The Drive-In Bingo, A Postcard To Nina



2. RELEASE THE STARS - Rufus Wainwright

Rufus Wainwright slog igenom på allvar här hemma under 2007. Han besökte Sverige två gånger och ska komma hit igen till våren och spela för fler utsålda hus. På hans femte album Release The Stars fortsatte han att skriva episka små dramer i form av poplåtar och resultatet blev ännu ett starkt album. Melodierna på Release The Stars är kanske inte lika storslagna som på Want One & Two men när Rufus får till det som i titelspåret eller Between My Legs är han svårt att överträffa. Hans konsert i somras på Trädgår'n i Göteborg var en upplevelse där flera av låtarna från Release The Stars blommade ut på scen. Alla borde få se och uppleva Rufus live eller åtminstone bänka sig framför TV:n när SVT visar hans Judy Garland-show. Bättre kan det inte bli.
Bästa låtar: Going To A Town, Release The Stars, Between My Legs



3. LADY'S BRIDGE - Richard Hawley

Tonight The Streets Are Ours blev en favoritlåt under hösten. Den låten fick mig att upptäcka Richard Hawley på allvar. Han musik andas 50- och 60-tal där Scott Walker och Roy Orbinson måste ligga honom varmt om hjärtat. Det märks att Richard är en sann romantiker. Albumet Lady's Bridge innehåller några svängiga poplåtar men de finstämda kärleksballaderna är vad allt handlar om. Bitterljuva Valentine kan vara bästa öppningsspåret (i hård konkurrens med Jens And I Remember Every Kiss) på ett album under 2007.

Bästa låtar: Valentine, Tonight The Streets Are Ours, The Sea Calls




Hedersomnämnande:

Mika - Relax (Take It Easy) och Grace Kelly är bra pop i singelform men albumet blev för mycket.

Peter Jöback - Stockholm i natt är årets bästa låt på svenska, tillsammans med duetterna Italy vs Helsinki och Han är med mig nu visade Peter att han äntligen vågar visa allt. Vi bugar och tackar.

Salem Al Fakir - debutalbumet This Is Who I Am är Grammisfavorit och visst gillar jag också en del låtar som Good Song, Tell Me och It's True.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback